D'Gems Empire. Powered by Blogger.

instagram

instagram

Instagram

Shaklee di hati

Shaklee di hati
Pengedar Shaklee Johor Bahru, Tebrau, dan seluruh Malaysia
Home » , » RENOVATION RUMAH SENDIRI PART 2

RENOVATION RUMAH SENDIRI PART 2

PROJEK BAIKI RUMAH

Part 1 kita racun meracun rumput dan lalang kan,Part 2 kita main air pulak...ni pun tergendala dalam lebih kurang 2 minggu,sebab lambat SAJ masuk kan meter air( sabar je lah nak).
Lepas tu TNB pulak lambat masuk kan meter...bila aku g kedai tenaga rupa-rupanya..Kalau rumah tu x ada meter lebih dari 6 bulan,pepandai sendiri lah cari kontraktor untuk pasang kan meter api ye..(sabar jelah nak oi)..kalau kurang dari 6 bulan cuma bayar deposit jer..nasiblah aku,terpaksa mencari kontraktor.. x apa semua tu dah selsai...let go tu water games..

Dinding berlumut,rumah lama



Ni ha....berlumut dinding..tebal pulak tu...kalau gosok memang berabad lah jawapnye...jadi aku nak x nak kena kuar bajet jugak untuk beli water jets,nasib baik kat tesco ada water jet yang di dalam kemampuan poket aku..harga x lah mahal sangat dalam rm 200 lebih..tapi yang penting tahan lasak...
DINDING BERLUMUT,RUMAH LAMA


Dalam masa setengah hari aku dah boleh siap kan setengah dinding luar rumah...tapi mak ai,tangan punya lenguh..tuhan je tau..kebas dia dalam 1 jam baru hilang...tapi x apa puassss hati aku..menghilangkan kotoran kat dinding tu..
DINDING BERLUMUT,RUMAH LAMA

 Inilah hasil nye...berlumut dah x ada lagi..berbaloi aku panjat turun tangga.Siap dalam masa 1 hari setengah.

Kalau dinding betul2 berlumut,saya suggest kan tolong lah guna kan water jet.Sebab kalau gosok guna tangan lepak oooooo...Penat sepenat penat nye( ingat lagu spoon je boleh)


Sekarang kita beralih ke halaman depan rumah pulak...lagi dasyat lumut -lumut yang ada..(pening kepala aku )
LUMUT HALAMAN RUMAH LAMA
  Nampak x perbezaan simen halaman depan ni? tebal yang amat lumut tu..dan sekali lagi water jet berbaju kuning itulah yang membantu aku menghapuskan kotoran degil..
LUMUT HALAMAN RUMAH LAMA
 Nampak x,nampak x ...? beza x.?untuk aku siap kan line yang bersih tu lebih kurang dalam 1 jam tanpa henti..( bhenti lah kejap untuk minum air)
LUMUT HALAMAN RUMAH LAMA

Dan ini lah hasil nye...dalam keadaan panas terik..aku nak x nak kena siap kan jugak..jadi aku siaplah sebelum pukul 5 petang( mula tembak air termasuk dinding rumah dari kol 9.30 pagi.)

LUMUT HALAMAN RUMAH LAMA

Jadi selesai lah kerja2 tembak menambak air kat luar...kat luar ehh...dalam belum sentuh lagi,sentuh2 gitu2 jer.Dinding kat luar,sebelum cat dan sealer kena biarkan kering dulu dalam masa 2 hingga ke 3 hari.( jangan ada hujan,kalau ada hujan x di kira..mesti paling kurang 2 hari dinding kena kering tanpa ada hujan.)
Sementara tunggu dinding kat luar betul2 kering kita 
buat operasi kat dalam rumah pulak..jadi yang ini,kita kena tunggu  PART 3 ok..

Jumpa di PART 3



2 comments:

  1. Assalam tuan/puan. Sila hubungi sy sekiranya memerlukan tukang renovat rumah dan pejabat.jenis pekerjaan sy memasang tile,plaster siling,wayaring,plumbing,sambung rumah,buat porch,grill dn owning,waterprofing,lantai vinyl dan wallpaper,landskap dan air terjun. Terbuka untuk kawasan bangi,kajang,serdang,putrajaya,cheras,puchong,semenyih,ampang,bndr sri putra,dan nilai.hubungi no sy 0192945175 or wssp sy 01129110298 (amir)

    ReplyDelete
  2. Assalam tuan/puan. Sila hubungi sy sekiranya memerlukan tukang renovat rumah dan pejabat.jenis pekerjaan sy memasang tile,plaster siling,wayaring,plumbing,sambung rumah,buat porch,grill dn owning,waterprofing,lantai vinyl dan wallpaper,landskap dan air terjun. Terbuka untuk kawasan bangi,kajang,serdang,putrajaya,cheras,puchong,semenyih,ampang,bndr sri putra,dan nilai.hubungi no sy 0192945175 or wssp sy 01129110298 (amir)

    ReplyDelete